Fermierii reiau greva foamei

18.08.2016 09:11

 Fermierul Costel Caraș, vicepreședintele Asociației Holstein.Ro, se simte disprețuit și păcălit în așteptările pe care le-a avut de la angajamentul luat de APIA, de ministrul agriculturii Achim Irimescu și chiar de primul ministru Dacian Cioloș. 

  Acest angajament viza plata subvențiilor pentru un procent de 95% din fermierii crescători de animale până la data de 15 august. O zi mai târziu, APIA a comunicat că a plătit, dar procentul, așa cum a fost calculat de fermieri, ar ajunge la 61%.  

 Fermierul anunță ziua de 18 august 2016 pentru declanșarea unui protest extrem, greva foamei, în fața clădrii Guvernului din Piața Victoriei din București. Protestul va începe la ora 11.

 

 Mare parte din schemele de plată așteptate de fermierii români sunt acoperite din Fondul European pentru Garantare Agricolă (FEGA) și din Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (FEADR). Până să vină însă banii în România, tot de la bugetul național trebuie rezolvată plata subvențiilor și apoi banii sunt recuperați de la Uniunea Europeană după ce România este supusă unui audit făcut de Comisia Europeană. În paranteză fie spus, potrivit surselor noastre din Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), de fiecare dată ieșim pe minus în urma auditului. Adică, primim mai puțini bani decât li s-au împărțit fermierilor. Cam așa stau lucrurile.

 Singura schemă de plată care nu este decontată din fonduri europene este ajutorul național tranzitoriu, un ajutor acordat de la bugetul național, atât pentru fermele vegetale, cât și pentru cele de creștere a animalelor. Dacă celelalte scheme de ajutor sunt plătite în ritm de melc, cu această schemă de sprijin financiar lucrurile decurg dramatic. Banii vin cu țârâita și sunt așteptați de agricultori cu săptămânile.

 ``Nu, nu este o problemă cu banii! Ideea care este, sunt probleme multe în sistem. Deci, e o politică agricolă nouă și sunt tot felul de probleme și să fim sinceri, câți funcționari APIA au citit regulamentele europene?!

Din noiembrie, de când am venit eu ministru și  până acum am plătit 1,76 miliarde de euro bani naționali, FEGA și FEADR la care se adaugă 200 și ceva de milioane de la AFIR. Deci, în total aproape 2 miliarde de euro am plătit de când sunt aici. Ce spune domnul Constantin (Daniel Constantin, fostul ministru al agriculturii n.r.) sau altul că e Guvernul zero e o prostie.

Deci, eu am plătit aproape 2 miliarde de euro. Am cifre aici și le pot pune la dispoziție. Pentru că eu am mai spus, prefer să mă înjure lumea că spun adevărul decât să mă înjure că mint. Că mi-au zis: domnule, ai spus ceva și s-a întâmplat altceva. Și mie, la rândul meu, așa mi s-a spus``, a declarat ministrul agriculturii, Achim Irimescu, pentru AGROINFO. 

 

LISTA CU FERMIERII CARE VOR INTRA ÎN GREVA FOAMEI:
 1. COSTEL CARAS 
 2. DUMITRU GRIGOREAN
 3. IOSIF MUNTEAN 
 4. SORIN LIUT 
 5. PAUL CRISTESCU
 6. SORIN MARCULESCU 
 7. MARCULESCU PETRICA 
 8. CHELCAN MARIAN 
 9. DANILA GABI 
 10. GEORGE HULENI
 11. MANDA DANIELA 
 12. BODOC ANA 
 13. DINUT SORIN DANIEL 
 14. POPESCU IONUT GEORGE 
 15. RINCU ELENA ADELA 
 16. ZARESCU ION 
 17. DEMIAN DANIELA 
 18. TESANTE GHEORGHE 
 19. TONI ORBEANU 
 20. COTOI IONEL 
 21. RADU STELICA 
 22. BOLOGA COSTEL 
 23. BOLOGA CARMEN LACRAMIOARA 
 24. URSU DINU 
 25. SANDU DUMITRU

(Foto: facebook - pagina lui Costel Caras)