De la 8 la infinit

26.10.2018 11:48

 “Pentru a fi un fotbalist de succes trebuie să ai talent, dorinţa de a te realiza şi de a ajunge primul, caracter, încăpăţînare. Cam aşa este Ilie Balaci. Copil fiind, mi-au lipsit foarte multe şi am vrut să am cît mai multe... mai tîrziu” – jurnalul national

 

A fost numit sau poreclit  ori alintat ``Minunea Blondă``, ``Prinţul din Bănie``, ``Cel mai iubit dintre olteni``. ``A fost odată ca niciodată Ilie Balaci ``au spus altii. Eu spun ca cel mai sugestiv epitet pentru Balaci este textul din banner-ul afisat la meciul dintre Craiova si FCSB, disputat la Craiova la o zi dup ace Ilie Balaci a murit: ``De la 8 la ∞``

 

``Am multe amintiri frumoase. N-as putea sa fac diferenta. Campionatele, cupele castigate cu Craiova... apoi nationala... Am jucat devreme la echipa nationala, aveam 17 ani si ceva, am iesit pe locul trei in Europa, la fotbalisti sub 24 de ani. De asemenea, in 1974, am castigat primul titlu din istorie pentru Craiova. Ne-au asteptat 100 de mii de oameni la iesirea din stadion. Practic, o treime din oras era pe strazi. La fel a fost si cand am castigat cupa si al doilea titlu. Am castigat trofee in Banie, cu doua generatii diferite, am avut norocul sa joc si cu Oblemenco si cu Cartu si cu Deselnicu si cu Stefanescu. Amintiri, una mai frumoasa ca alta.``, spunea Balacci in revista Formula AS.

 

 Antrenorul Mircea Lucescu este ferm convins ca Balaci a avut un psihic de otel si, datorita ”tupeului de oltean”, nu avea frica de nimeni si nimic.
Mircea Lucescu: “Nimic nu-l facea sa dea inapoi, nimic nu-l timora. Nu stiu multi ca el. Ca jucator, era tot ce-si putea dori un antrenor. Excelent din punct de vedere tactic, inteligenta in joc. A avut o tehnica desavarsita. Schimba directia de joc cu o usurinta inegalabila. Avea ambele picioare. Ca stil, a fost un jucator din scoala lui Dobrin, dar mult mai complet”.

 Lionel Messi si Cristiano Ronaldo sunt si pentru Balaci cei mai mari fotbalisti ai momentului: “Astia-s fotbalisti. Ailalti, doar prieteni cu ei. Sau, ma rog, cum le zic eu, purtatori de ghete”. – eusunt12.ro

 

 Ilie Balaci s-a născut la data de 8 septembrie 1956 in comuna Bistreţ din judeţul Dolj. In acte este trecut că a venit pe lume la 13 septembrie.Iata ce spunea Balaci despre acest lucru: ``Pe 8, domnule, dar sunt declarat pe 13. Aici e o poveste... Taică-meu, când m-am născut, era în armată, aşa că bunică-mea l-a trimis pe bunică-meu la Sfatul Popular, să mă declare. Numai că bunică-meu n-a mai ajuns la Sfatul Popular, s-a oprit în drum, la cârciumă, să dea de băut, că devenise bunic. Şi s-a mai întors de acolo tocmai pe 13! Când a ajuns acasă, bunică-mea l-a întrebat: „Ei, fuseşi? Declaraşi copilul?“. „Aoleo, uitai!“

Şi l-a trimis din nou, dar de data asta s-a dus şi bunică-mea cu bunicul, ca să fie sigură că ajunge şi mă declară. Aşa m-am născut eu pe 8 septembrie, de Sfânta Mărie mică, dar am ajuns să fiu înregistrat în acte pe 13, de Ziua Pompierilor.``(sursa: adevarul.ro)
 

Tatal lui Ilie Balaci a jucat si el fotbal: `` Tata a jucat fotbal, chiar la Ştiinţa a fost. Când au debutat în prima ligă, tata a fost acolo. Dar numai că la 22 de ani s-a lăsat. Şi a făcut pe şoferul echipei. Cu toate că jucase şi-n armată, la Marina Mangalia, jucase în Divizia B.``
 

 Balaci s-a consacrat ca unul dintre cei mai buni jucători români de fotbal. De cănd se ştie a fost legat de Craiova. De tot ceea ce a insemnat ea. A debutat la 16 ani şi a jucat 285 de meciuri sub culorile alb-albastre, marcănd de 76 de ori. Cariera sa de fotbalist se leagă de marile succese obținute de Universitatea Craiova la începutul anilor 80.

``Echipa aia mare a luat fiinţă in 1977, atunci cănd a fost dat afară Teaşcă şi a fost adus Constantin Deliu, care era fost fotbalist, discuta cu noi şi care ne-a lăsat să ne alegem posturile pe care ne plăcea să jucăm.``, spunea Balaci pentru jurnalulnational.ro, si adauga: ``Craiova Maxima a venit cinci ani mai tărziu... atunci eram inchegaţi de-a binelea. Am eliminat echipe ca Fiorentina, Bordeaux, Kaiserslautern şi cu puţin noroc puteam elimina şi Benfica.``

 Conform gsp.ro prima prezență în Divizia A s-a consemnat la 12 august 1973 la meciul Jiul – U Craiova. A evoluat până în minutul 73, iar ultimul joc in prima liga a fost cel dintre Dinamo si Otelul, la 13 decembrie 1987, cand Balaci juca pentru Dinamo. Lucescu l-a introdus în locul lui Costel Orac.

 

 

 Ilie Balaci a fost desmnat de două ori fotbalistul anului: in 1981 si in 1982

Prima data in fata lui Ștefănescu și Sameș, a doua oara în fața lui Ștefănescu și Cămătaru.

 

 Ilie Balaci avea 17 ani, 6 luni și 10 zile când a îmbrăcat pentru prima dată tricoul reprezentativei . Pe banca României era Valentin Stănescu, iar Balaci a fost titular, fiind schimbat de Hajnal în minutul 75. Ocupă și acum locul 3 în topul all-time al celor mai tineri debutanți din istoria naționalei, fiind devansat doar de Cristi Manea (16 ani și 10 luni) și Grațian Sepi (17 ani, 3 luni, 15 zile).

 “Cand am fost convocat in premiera la nationala. Eram un copil si nimerisem intre monstrii sacri care participasera la Mondialul mexican. Lui Nea Gicu i-a placut de mine. La inceput, eram speriat cand stateam langa el. Era o vedeta. Imi era jena sa trec prin fata lui. Eram intr-un cantonament, in Turcia. Am iesit cu totii ca sa facem cumparaturi. Eu nu aveam insa bani, asa ca doar admiram. Am intrat intr-un bazar, in Istanbul, si acolo un inel mi-a luat ochii. L-am pus de mai multe ori pe deget. Venea ca turnat, dar de unde bani? Dobrin a vazut ca-mi luceau ochii. Stia ca am buzunarele goale. Mi-a spus: >. Mi-a fost rusine sa-i spun ca-mi doresc inelul, dar mi l-a pus pe deget si mi-a zis sa tac, sa nu scot o vorba”. (Evenimentul zilei)

 

``Am jucat contra unor jucători ca Tostao, Clodoaldo, Gerson, Cruyff sau Maradona? Am evoluat şi pe "Murumbi" din Sao Paolo in faţa a 100.000 de oameni.``, spunea ``minunea blonda``.

 

 La 12 mai 1982, Balaci a primit din partea lui Mircea Lucescu banderola de căpitan la partida disputată la Rosario, contra Argentinei care avea in lot nume mari: Ardiles, Maradona și Kempes.A fost 1-0 pentru argentinieni.

  A jucat pe Wembley contra Angliei şi era să inscrie in poarta lui Shilton.

``Poate e visul fiecărui fotbalist european să joace pe celebra arenă londoneză``, spunea Balaci si continua:  ``L-am văzut pe Shilton că e puţin ieşit şi am incercat ceva. N-am lovit mingea cu putere, de aceea a avut timp să intervină. Dar a doua zi am văzut o poză intr-un ziar din Albion, in care portarul Shilton avea urme de var pe spatele tricoului. De ce avea? Poate a fost gol, iar arbitrul de tuşă nu a fost atent``. 

 

 In aprilie 1983, Ilie Balaci a făcut un meci magistral împotriva campioanei mondiale en-titre. A mișcat mingea pentru sutul lui Boloni care avea să-l bată pe Zoff și s-a distrat cu temutul Gentile, "L-am plimbat pe tot terenul și ăsta a fost unul dintre secretele succesului cu Italia", remarca Balaci peste ani.

 

 A jucat ultimele 18 minute ale partidei Romania – Austria, scor 4-0, la 10 sept 1986 înlocuindu-l pe Mateuț. A fost ultimul meci la Nationala.

 

A semnat un contract cu AC Milan la data de 30 decembrie 1982 la Hotelul Jiul din Craiova. ``Am crezut că am prins pe Dumnezeu de picior. Ce s-a intămplat mai incolo nu mai ştiu. Poate ce s-a intămplat şi cu Dobrin apropo de Real Madrid. Cert este că noi am fost sfătuiţi de generalul Stan, responsabilul de atunci la Educaţie Fizică şi Sport, să semnăm contracte dacă ni se oferă prilejul. Acesta mergea cu noi in toate deplasările şi spunea că Nicu Ceauşescu ii spusese să procedăm aşa. ``, isi amintea Balaci.

 

 

 În martie 2008 a fost decorat cu Ordinul „Meritul Sportiv” clasa a III-a, pentru participarea la Campionatul European din 1984 și pentru întreaga activitate. Conform Monitorul official - București, 18 martie 2008. Nr. 397:, Președintele României d e c r e t e a z ă:

Articol unic. — Se conferă Ordinul Meritul Sportiv clasa a III-a:

1. domnului Balaci Ilie, jucător;

2. domnului Coraș Marcel, jucător;

3. domnului Gabor Romulus, jucător;

4. domnului Geolgău Ion, jucător;

5. domnului Georgescu Dudu, jucător;

6. domnului Iordache Vasile, jucător;

 

A avut parte si de momente neplacute:

Dupa meciul din 13 septembrie 1978 dintre "U" Craiova  si Fortuna Dusseldorf , in primul tur al Cupei Cupelor ,scor 3-4, a fost suspendat. "A fost meciul care m-a bulversat total. La căteva ore după terminarea partidei am fost anunţat că am fost suspendat pe termen nelimitat. Cine mă suspendase? De ce? Pentru ce? Am aflat a doua zi. Conducerea PCR Dolj m-a considerat vinovat de infrăngere. N-aveam voie să mă antrenez nicăieri, nu mai ştiam ce să fac", spune fostul optar al Craiovei.

 

 După ce a fost unul dintre artizanii calificării la Euro 1984, nu a fost convocat in lotul pentru Franţa. `` M-am simţit ca un gunoi aruncat pe jos, nu la pubelă. Cred că explicaţiile cele mai bune le putea da Mircea Lucescu.``zicea Balaci.

 

 Poate cel mai urăt moment al carierei a fost accidentare de la Baia-Mare, cănd Arezanov l-a faultat grosolan. ``Toate publicaţiile au scris că s-a accidentat Balaci. Aşa a spus şi comentatorul de la radio. Nu au spus că fundaşul băimărean a intrat la rupere. Mai urăt a fost faptul că observatorul partidei, Mielu Voica, nu a scris nimic in raport despre fault.``, sustinea Ilie.

 La revenirea după accidentare a jucat la FC Olt, apoi la Dinamo.Nu pentru ca asa si-ar fi dorit: ``Am plecat, pentru că unii oameni din Craiova şi-au bătut joc de mine. Aici nu mă refer la cei de la Universitatea, la oamenii de acolo, ci la cei din fruntea Consiliului Judeţean, oamenii Partidului Comunist. Aceştia mi-au luat casa, mi-au dat familia afară.``, afirma Balaci.

 

 

 

 

 

 Flavius Stoican a dezvăluit că el şi soţia lui au primit cadou de nuntă o casă din partea lui Ilie Balaci. "A avut un suflet uriaş. Cadoul său de nuntă pentru noi a fost o casă. A fost prima casă a noastră. Vă daţi seama ce suflet imens avea. Îmi este greu să-mi găsesc cuvintele. Pentru mine va rămâne unul dintre cei mai importanţi oameni de pe acest pământ", a spus tehnicianul, pentru prosport.ro.


 Lui Ilie Balaci ii placea muzica de petrecere. Preferatul lui era Tinu Vereşezan. "Îmi amintesc că atunci când câştigam un meci ne strângea pe toţi şi mergeam la petrecere, în cadru organizat. Numai să ne simţim bine. Voia ca şi în afara terenului să fim o familie. Toate acestea m-au ajutat şi mă ajută şi acum în ceea ce vreau eu să fac ca antrenor. În timpul liber era foarte apropiat de noi, iar în timpul meciurilor îşi dorea să jucăm ca el. Dar era imposibil. A fost cel mai mare fotbalist român, alături de Hagi şi Dobrin”, a spus Flavius Stoican.( adevarul.ro)

 Lui Ilie îi placeau ziarele de hârtie, nu cele electronice. “Dar pentru că în zona rezidenţială Pipera, unde locuiesc acum, nu prea mai sunt chioşcuri, n-am încotro şi urmăresc ştirile pe internet. Dar e mai uşor de citit un ziar. Sau, mă rog, poate oi fi eu de modă veche”.

Ilie Balaci a fumat mereu: “De când am câştigat primul campionat cu Craiova: 1973-1974. Am fumat mereu, şi două, şi trei pachete pe zi. Şi când jucam, şi când nu jucam, şi înainte de meci”.
Ilie Balaci obisnuia sa joace fotbal contra lautarilor. Erau meciuri ``pe bani``: ``abia aşteptam ţiganii să vină de la nunţi. Şi jucam fotbal pe bani. Cu lăutarii. Ce câştigau ei ne dădeau nouă. Era o plăcere pentru ei să joace cu noi! O dată ne-au făcut-o ţiganii. Aveam bani, jucam în echipa naţională, în Divizia A. Şi jucam 50-100 de lei, până la 4 goluri. Şi au venit ţiganii: „Nu, jucăm pe 15 lei primul joc! 15 lei, văru’“. Şi i-am lăsat să ne dea un gol, ca să-i agăţăm. Şi-au ieşit de pe teren: „Gataaa! Să moară mama, am bătut echipa naţională! Nu mai jucăm!“. Vai, ce oftică am avut!`` (adevarul.ro)


 

 Pe 6 iunie 1997, Păunescu îi scria lui Ilie Balaci o poezie în versurile căreia erau descrise toate evenimentele din jurul fostului fotbalist.

Condamnarea de a avea talent

 

E-o condamnare să mai ai talent,
un fel de viciu vinovat în soartă,
te-njură toți și te bârfesc atent,
și nici un mediocru nu te iartă.

 

Ilie, am venit că m-ai chemat,
spre a sărbători, cum se cuvine,
talentul tău, de nimeni repetat,
ce drac bălțat au pus ai tăi în tine!

 

Privește-n jur ce mulți prieteni ai,
ca-n imnul meu „Eterna Terra Nova”,
și, totuși, nu avem puterea, vai,
să te întorci acasă, la Craiova.

 

Talentul nu se poate suporta,
e o nenorocire-n stare pură,
de ce să lăudăm tăria ta,
Mai bine-ți tragem o înjurătură.

 

Dar eu mai cred că tu ai să învingi,
acum, cand ți se-ntâmplă clipa rară,
să bei un simplu ceai, la ora cinci,
ca toți țuicarii neamului să moară.

 

Din fentă-n dribling, șarjă, șut și gol
talentul de excepție nu moare,
căci fotbalul rămâne doar un rol,
tu ai dorit să fii mereu cel mare.

 

I-ai fost Craiovei briliant de preț,
și României fenta glorioasă,
dar balacii de azi, de la Bistreț,
așteaptă să te-ntorci, driblând, acasă.

 

6 iunie 1997
Adrian Păunescu

 

 

 ``Craiova a fost si cea mai buna, si cea mai frumoasa echipa a tuturor timpurilor. Eu am fost si cel mai mare, si cel mai frumos, si cel mai bun fotbalist”! (Adevarul)