preturi mici la cereale

 Cu toate că producţiile agricole obţinute în acest an de fermierii români sunt mai mari decât cele raportate în 2012, mulţi dintre producători se plâng că nu-şi acoperă cheltuielile de producţie din cauza preţurilor mici de valorificare. 

 Marii traderi de cereale activi pe piaţa din România au explicat, în cadrul unei întâlniri tehnice, cum se formează preţul produselor agricole. La discuţie au participat Vasile Varvaroi, preşedintele Asociaţiei Române a Comercianţilor de Produse Agricole (ARCPA), Ofelia Nalbant, vicepreşedinte ARCPA, precum şi Victor Beznea şi Robert Arsene, membrii ARCPA. 
 Potrivit traderilor, fermierii trebuie să înţeleagă motivele pentru care primesc preţuri foarte scăzute. „Este clar o nemulţumire, pentru că atunci când fermierul recoltează şi are clar nişte expectanţe şi nişte datorii, vrea întotdeauna să vândă cât mai scump şi să cumpere inputuri cât mai ieftin. E firesc şi este dorinţa oricărui om de afaceri”, a explicat Robert Arsene situaţia actuală dintre traderi şi producători. 
 Comercianţii justifică diferenţa dintre preţul pe care îl primesc producătorii români şi cel practicat pe bursele internaţionale tocmai prin existenţa cheltuielilor de transport, de manipulare în port şi de asigurare a transportului până la cumpărător. „Nu suntem o insulă izolată în care noi ne permitem să ţinem preţuri ridicate şi restul ţărilor sunt nevoite să coboare preţurile. Mergem cu piaţa acolo unde ne duce ea. Nu vom putea compara preţul unui fermier din România cu cel de la Matif sau Chicago. Trebuie scăzută logistica, toate costurile semnificative”, a explicat Victor Beznea mecanismul formării preţului în România.
Un calcul rapid al reprezentanţilor ARCPA, adus în discuţie la întâlnirea cu presa, demonstrează că cheltuielile cu logistica pot ajunge la 40% din costurile totale ale traderilor. „Astăzi costul transportului până în portul Constanţa, de undeva din mijlocul României sau din Bărăgan, se duce la 16-17% peste preţul pe care îl primeşte fermierul. Numai taxa de intrare în portul Constanţa este de 1 euro/tonă. Iar manipularea portuară ar mai fi în jur de 10 euro/tonă - curăţare, uscare, fumigare, în funcţie de calitatea mărfii. Marfa urcată pe vapor trebuie să se încadreze în nişte parametri de livrare”, a explicat Robert Arsene.
  (agroinfo.ro)