produse din import in magazinele noastre

12.11.2013 20:16

 Problema comercializării produselor de import în magazine în defavoarea celor naţionale reiese şi din raportul concurenţial care precizează: “La nivelul produselor alimentare de bază, selecţionate de către Consiliul Concurenţei, raportul dintre produsele naţionale şi cele provenite din import continuă să fie unul supraunitar. Cu toate acestea, cu excepţia cărnii de porc, pentru toate celelate categorii de produse prezentate, produsele din import câştigă teren. Laptele dulce de consum şi uleiul de floarea soarelui au înregistrat cele mai mari modificări în această direcţie, în perioada analizată”.
 În ceea ce priveşte creşterea preţului şi importului laptelui de consum, principale cauze ar fi costurile mari de producţie şi lipsa adaosului comercial, potrivit preşedintelui Asociaţiei Patronale din Industria Laptelui (APRIL), Dorin Cojocaru. Domnia sa a spus pentru Bursa: “Fermierii autohtoni au costuri mari de producţie, iar laptele dulce este considerat produs de bază pentru derivate şi se vinde ieftin. Din aceste motive, fermierii produc mai puţin, iar procesatorii apelează la importuri”.

 Aceeaşi tendinţă pare să se menţină şi anul acesta, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.  România a importat, în luna septembrie a acestui an, 7.423 de tone de lapte brut, cu 67,6% mai mult decât a importat în luna septembrie a anului trecut, respectiv 4.429 de tone de lapte brut.

 Analiza CC arată că majoritatea produselor importate din categoriile selectate provin, ca şi în perioada anterioară, din ţări ale Uniunii Europene. Totodată, situaţia este în continuare diferită pe segmentul de legume-fructe, acolo unde produsele provin preponderent de la furnizori externi, din considerente legate de preţ şi de deficienţele existente la nivelul producţiei autohtone. Dacă în cazul alimentelor de bază analizate, consumul din magazine este asigurat în proporţie 63-88% de produse provenite din România, în cazul legumelor şi fructelor situaţia este inversă. Astfel, doar în cazul verzei şi a cireşelor vânzările sunt acoperite în proporţie de peste 50% din producţie autohtonă, în rest ponderea legumelor şi fructelor provenite din România în totalul vânzărilor magazinelor se situează între 4%, în cazul fasolei boabe, şi 41% la ceapă uscată.

 Sectorul de retail este esenţial pentru economia ţării având în vedere că, anul trecut, valoarea acestuia a fost de aproximativ 17,2 miliarde de euro, în creştere cu 3,3% faţă de 2011. Consumul de alimente deţine ponderea cea mai ridicată în totalul cheltuielilor de consum, acesta din urmă fiind componenta principală a produsului intern brut (61% în 2012). Conform Institutului Naţional de Statistică, în 2012, cheltuielile pentru alimente şi băuturi nealcoolice au reprezentat aproximativ 42% din totalul cheltuielilor de consum ale gospodăriilor.  (Mai multe, pe www.bursa.ro)